DNEVNIK SPELEOLOŠKIH ISTRAŽIVANJA
U KOLOVOZU 2008.

Goran Rnjak

SUBOTA 09.08.2008.

Skupljamo konope, karabinere, transportne, bušilice,…, ljude. Svi se okupljamo u Odžaku te počinje uspon do jame, na Dinaru. Tokom dana podigli smo svu opremu i postavili bivke. Marin iznosi okvirni plan istraživanja. Sutra prva grupa ulazi opremati.

NEDJELJA 10.08.2008.

Marin, Kate i Vjetar ulaze u jamu. Marin oprema i ulazi u 13h, a za njim Vjetar i Kate nakon sat vremena. Imaju svega skupa osam transportnih vreća kojih se Marin rješava po putu ostavljajući jednu po jednu u vertikali. Za opremanje mu treba četiri i pol sata tako da je u Dolini suza u 17.30h. dok ga čekaju Kate i Vjetar na Nesuđenoj polici pripremaju mjesto za „pomoćni“ bivak. Višak stvari ostavljaju na Promenadi, ručaju te nastavljaju opremati Mosoraški meandar. Stižu na -460m te se vraćaju nazad na Promenadu. Oko 20.30h je. Stiže i „bivak“ ekipa te skupa slažu bivak. U ekipi su Dado (Davor Matić), Brački (Davor Cvitanić), Ivo Dokoza te Hrce (Hrvoje ?).Temperatura na Promenadi je 5.1۫C. znatno je manje vode nego inače teko da smo ostali potpuno suhi prilikom opremanja.
Postavljamo WC tj. iskopali smo rupu, obložili je komadima drveta koje je voda nanijela u jamu te složili vreće za smeće kako bi uspjeli sačuvati čistu vodu kroz meandar. „Bivak“ ekipa u 23h kreće van u razmaku od oko 15-ak minuta redoslijedom Davor, Dado, Hrce pa Ivo. Ivo skuplja bube i ostavlja zamke u jami.
Oko 24h idemo spavati.

PONEDJELJAK 11.08.

Budimo se u 10.30h. temperatura u bivku je 15۫۫C, a vani je i dalje 5,1۫C. Savršen bivak, nikad bolji.
U 12h krećemo iz bivka. Imamo četiri transportne vreće od čega je jedna s hranom i osobnom opremom. Opremanje započinje s Vertikalom 69. Prilikom prebrojavanja opreme na ulazu u Velebitaški meandar zaključujemo da smo kratki s željezom, pogotovo s karabinerima. Kod Praline dvorane smo oko 17.15h. Sjedamo jesti. Marin nastavlja dalje opremati, a Kate i Vjetar počinju crtati. Najduži vlak im je oko 6m. Spustili smo se cca 25m u dubinu te nacrtali do devijatora na ulasku u veliku vertikalu. Marin se spustio još cca 35m , a kamen pada još oko 20 – 30 m, međutim ostao je bez opreme. Oko 21.30h počinjemo se vraćati nazad i u bivku smo oko 23.30h. Netko je dolazio u međuvremenu. Večera i na spavanje. Već je 1.45h. Laku noć.

UTORAK 12.08.

Spavamo, vrtimo se po šatoru već satima. Jučer smo ostali bez opreme i sada čekamo ne bi li se netko spustio do nas s informacijama i opremom. Danas bi trebali ući velebitaši. Sada je oko podne. Idemo jesti.

U 13.30h dolaze Slaven Boban, Ivica Radić i Loris Redovniković. Donose još 200m devetke te 30 karabinera+spit pločice. Razmjenjujemo informacije, oni ručaju i odlaze oko 14.30h.

Na logor su došli jučer, a dovezao ih je Zoran Ivanović. Stigli su još Luka Mudronja, Inga Patarčić, Igor Jelinić- Jela i Ivančica Zovko.
Jučer su u jami bili Jana Bedek, Marko Lukić i Martina Pavlek. Sakupljali su bube. Izašli su, a nismo se sreli. Čitava stvar po malo je igra gluvih telefona. Veza kroz jamu nam jako fali.

22h je, a oni se još ne vraćaju. Mi smo po malo umorni od valjanja po bivku. Čekamo i dalje. Dogodile su se određene promjene, temperatura u bivku varira između 14.4۫۫ C i 15.5۫C, temperatura vani u glavnom je 5.1۫C ali sad je porasla na ekstremnih 5.3۫C.

Loris, Slaven, Ivek vraćaju se u 0.25h. Stigli su do nekog dna. Izgleda da su došli na ogromno jezero koje treba roniti ili pokušati preći čamcem. Od mjesta na kom smo stali spustili su se oko 60m u dubinu. Ostavljaju nam 100m špage i 15 karabinera s pločicama. Ostalo nose van. Idu odmah. Prvi penje Slaven u 1.30h, a zadnji ide Radić u 2.30h.

Dado Matić i Brački istražuju i crtaju jamu Obodinku dubine cca 40m. tom prilikom, odnosno neprilikom Bračkom pao kamen na rame i ozlijedio ga. Ipak, nije imao teže posljedice. Nina krenula u jamu te se vratila s Ivanovića police.

SRIJEDA 13.08.

Budimo se u 5.30h. doručak, spremanje i pokret. Iz bivka krećemo u 6.45h. za manje od dva sata smo u Meandru godova. Uz put smo pogledali upitnik u vertikali 69. spaja se na Mihovilov meandar. Kate i Vjetar crtaju spoj na Propast dok Marin penje po Meandru godova i prolazi u gornji fosilni sloj meandra. Crtamo još jedan spoj. Marin se vraća po bušilicu i priprema sidrište u Crijevnom ispustu, te donosi konop i bušilicu na penj u fosilnom meandru (Kaljuža). Svo troje idemo do Propasti i spuštamo se na jezero Mrki dorat i devetka duga. Jeza, prostranstvo vode, dubina, crni saljev sa strane i ta ružna tišina narušena tek nekom nakapnicom. Vraćamo se na penj. Marin penje. Crtamo. Ide u plus kojih 25m. Raspremamo i vraćamo se do Crijevnog ispusta. Marin se spušta, mjerimo,crtamo. Vertikala od 9m i kraj. Raspremamo. Par zalogaja i krećemo van. Marin i Vjetar nose po transportnu koje nisu ni malo lake. Iznad Jezera slabih ruku susrećemo Ivu Andrića, Janu i Marka. Ivo postavlja sonde za mjerenje vode kroz period od godinu, odnosno dvije godine dana. Ostavljamo mu bušilicu. Jana i Marko će do dna, a Ivo će nazad u bivak kada postavi sonde. Svo troje spavaju u bivku. MKV ekipa ide van s po jednom transportnom. Ostavili smo sat Jani i Marku pa više nemamo pojam o vremenu. Sve troje izlazimo do 18h.

Luka i Inga radili upitnik u ulaznoj vertikali Nevidne

ČETVRTAK 14.08.

Kroz jutro u jamu ulaze Teo, Luka, Jela i Inga. Nose čamac. Iz jame izlaze Jana, Marko i Andrić. Oni su nakon spavanja krenuli van. Jana i Marko bili su na dnu.
Oko 13h u jamu ulaze Ivančica, Filio i Krešo.
John, Dado i Vjetar idu u Odžak po Mladena te po vodu i kruh. Dolje voze Janu, Marka i Pavlekicu koji odlaze s logora. Vraćaju se u popodnevnim satima. Marin i Kate u međuvremenu rekognosticiraju te zajedno s Vjetrom ulaze u špilju Šest kćeri koja se nalazi na putu od logora do ulaza u Nevidnu. Špilja ima šest jamskih ulaza, a duda je cca 170m. pridružuje im se i Mladen. S crtanjem završavaju oko 21h. Uskoro iz Nevidne izlazi Jela, a nešto iza 22h i Luka. Nacrtali su jezero. Nema perspektive za prolazak dalje osim ronjenjem. Teo i Inga će izaći u jutro kada raspremači donesu nešto konopa i željeza. Oni su ostali u bivku odmarati.

PETAK 15.08.

Vrijeme prolazi, a iz jame ne izlazi nitko. Po malo smo zabrinuti. Oko 11h spremamo se ući. Ulaze vjetar i Marin, a onda dolaze Dado, Kate i Mladen. U Grlom u jagode susrećemo Ingu. Kaže da su Filio i Krešo došli jutros, a raspremili su sve do bivka. Raspremali su gotovo 12h. Ivančica se prevrnula iz čamca u jezero i potpuno smočila. U neka doba došla je u bivak. Njih dvojica sad spavaju, a Teo i Ivančica penju van.
Kate na Nevidnom jezeru uzima Ingi jednu transportnu te njih dvije izlaze, na Nesuđenoj polici Dado teret dijeli s Teom te penju van. Marin, Mladen i Vjetar idu do bivka.
Neutralizirali smo WC i pospremili oko bivka te uz blagu varku probudili Filija i Krešu koji su tako čvrsto spavali da je odjekivalo meandrom (Marin im je rekao da spavaju već satima te da je vrijeme da pođu van, a oni su spavali tek sat i pol). Filio i Krešo uzimaju po transportnu s bivkom i s tim izlaze. Marin i Mladen dijele teret, a Vjetar rasprema. Na Nesuđenoj polici Mladen kupi svoj teret i penje van, a Marin i Vjetar…polako. Ulaznu vertikalu vertikalu dobrim djelom izvlačimo uz pomoć ostale ekipe. Do večeri jama je raspremljena.
John,Andrić i Brački raspremaju drugi ulaz te crtaju još jednu jamu u blizini (Rupica na bradi, dubina 10m).
S logora su otišli Luka i Inga.

SUBOTA 16.08.

Buđenje, slaganje opreme i spuštanje stvari do puta i auta. Raspremanje logora i odlazak u Livno na pranje opreme. Pridružili su nam se Bakša, Ana, Aida i Marijeta. Oprali smo opremu i vratili se u Odžak na feštu. Jela nas je u međuvremenu pokušavao napustiti ali bezuspješno.

NEDJELJA 17.08.
Povratak u Split, Knin, Karlovac, Zagreb, Šibenik ili za neke nastavak logora drugdje.